RIMA

بلاگ

نکات مهم و مقالات، همه چيز درباره مارکتينگ، وب ، سئو و ...

تجربه‌ی کاربری (UX) برای برنامه نویس های نرم‌افزار و در 10 نکته درباره آن

1396/09/13 . ديدگاه ها : 1

دنیا هرچقدر پیشرفت کند، هدف نهایی هر کسب‌وکاری کسب سود باقی خواهد ماند. برای این امر، کسب‌وکار باید تغییر کند. برای رسیدن به این هدف، مصرف‌کننده – یا در مورد نرم‌افزار، کاربر – نیاز دارد با تعاملی که با محصول، یا ارائه‌دهنده‌ی خدمت، دارد احساس راحتی کند. در جهان دیجیتال، نام این موضوع تجربه‌ی کاربری (UX) است. هرچه این رابطه بهتر باشد، پتانسیل فروش بالاتر خواهد رفت.

وقتی نرم‌افزاری را توسعه می‌دهیم، معتقدیم UX معمولاً از لحظه‌ای آغاز می‌شود که محصول در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. با این‌‌حال، اگر می‌خواهید یک تجربه‌ی مستحکم ایجاد کنید که منجر به وفاداری مشتری و خرید مجدد او شود، باید مشتری را از لحظه‌ی شروع طرح این توسعه در نظر بگیرید. این ۱۰ نکته شما را قادر می‌کند تعاملاتی پویا بین نرم‌افزارتان و مشتری ایجاد کنید تا بتوانید آنها را وفادار و راضی نگه دارید.

۱. به مشتری هدفتان فکر کنید

اولین چیزی که در هنگام توسعه باید بدانید، مخاطبان نرم‌افزار شماست. اولین فاکتور کلیدی موفقیت شما، شناختن بازار هدف است. صرفنظر از حجم تکنولوژی به‌کاررفته، این مسئله ساده است: مشتری برای حل یک مشکل به سمت شما می‌آید. اگر فردی از شما بخواهد یک پرتقال بخرید، نیازش ربطی به میزان پیشرفتگی سیستم فروش ندارد. هدف، به دست آوردن آن میوه است.

هنگام جمع کردن تیمتان، باید خودتان را جای مشتری بگذارید. آنها به چه چیز نیاز دارند؟ علایق شخصی‌، سلایق، رفتارها و مشکلات کاربرانتان را تصور کنید. از طریق همدردی با خصوصیت‌های بازار هدفتان، بهتر می‌توانید بفهمید چه انواعی از راه‌حل‌ها را برای ارائه به آنها نیاز دارید. از برنامه‌نویسی برای خودتان اجتناب کنید – برای مشتری‌هایتان برنامه را بنویسید.

۲. پلتفرم‌های کارآمد خلق کنید

اگر یک صفحه لود نشود، ۲۵ درصد کاربرها پس از ۴ ثانیه آن ‌را ترک می‌کنند. از نظر پولی، این به معنی یک‌چهارم مشتریان بالقوه‌ی شماست. طرح‌ها باید کارآمد باشند تا همیشه سرعت و سادگی را نسبت به زیبایی در اولویت قرار دهند.

کلمه‌ی کلیدی در اینجا، تعادل است. اپلیکیشن‌ها باید ظاهری جذاب و چشمگیر داشته باشند، اما نه تا حدی که برای مشتری مشکل‌ساز شود. اگر مشتری نیازش را به شکلی راحت و سریع برطرف کند، همیشه به برند شما وفادار خواهد ماند.

۳. مشکل کاربر را حل کنید؛ مسائل را پیچیده نکنید

کاربر برای ارضا کردن یک نیاز به سمت ما می‌آید؛ بگذارید به هدفش برسد. میلیون‌ها کاربر به دلیل روندهای پیچیده‌ی ثبت‌نام، سردرگم می‌مانند. غم‌انگیزترین بخش این است که بسیاری از آنها مشتریانی هستند که قبلاً محصول را خریده‌اند.

به توسعه‌ی نرم‌افزارتان به چشم یک منبع از راه‌حل‌ها نگاه کنید که همیشه امنیت مناسبی را نیز حفظ می‌کند. امروزه اپلیکیشن‌های متصل به یکدیگرِ زیادی موجود هستند و شما باید از این جنبه کمال استفاده را ببرید. هرچیزی که زندگی مشتریان شما را آسان‌تر کند، ارزش صرف تلاش و وقت شما را دارد.

۴. پاسخگو (ریسپانسیو) فکر کنید.

ما دیگر در جهانی زندگی نمی‌کنیم که کاربر پشت کامپیوترش بنشیند، شماره بگیرد و صبورانه منتظر وصل شدن اینترنتش باشد. ظهور گوشی‌های هوشمند و سایر لوازم به مشتریان ما اجازه داده در همه زمان ها به دنیای اطلاعات و برنامه ها درسترسی داشته باشند.

طراحی نرم‌افزار ما باید طوری باشد که از طریق هر دستگاهی که کاربر ممکن است استفاده ‌کند، قابل‌دسترس باشد. شما توسعه‌ی اصلی را در اختیار دارید اما اگر اپلیکیشن شما برای انواع تلفن‌های همراه مناسب نباشد به دفعات شکست خواهید خورد.

۵. فکر کنید و برای خطاها برنامه بنویسید

ما انسان‌ها معمولاً فکر می‌کنیم همه چیز درست می‌شود. همین فکر در هنگام توسعه هم در مغز ماست. گاهی اوقات نرم‌افزار بخاطر ظرفیت حداکثری‌اش موفق نمی‌شود، بلکه دلیل موفقیتش حداقل کردن خطاهاست. برنامه را بارها و بارها تست کنید.

در بسیاری موارد، برنامه‌نویسی برای خطاها از برنامه‌نویسی کد اصلی وقت‌گیر تر می‌شود. به خاطر داشته باشید اگر خطایی ایجاد می‌شود، بهتر است در  زمان تست باشد نه زمان استفاده توسط مشتری.

۶. همان آیکون، همان مسیر

تجربه‌ی کاربری زمانی پیچیده می‌شود که کاربر نداند هرچیز را کجا پیدا کند یا چطور از آنها استفاده کند.

دنبال کردن راه‌های ارائه شده توسط نرم‌افزار که به راه حل‌های متفاوتی منتهی می‌شود، باید کار بسیار ساده‌ای باشد.

سعی کنید کارا و ایمن باشید اما روندهایتان ساده باشد. اگر نیاز دارید چند پنجره ایجاد کنید، مطمئن شوید ظاهر و مکان آیکون‌ها هماهنگ باشد.

این نکته را در هنگام به‌روزرسانی نرم‌افزارتان نیز در ذهن داشته باشید. جهان در حال تغییر است و ما می‌خواهیم پلتفرم‌هایمان همچنان جذاب و به‌روز به نظر بیایند. این ضروری‌ست. فقط به‌خاطر داشته باشید کاربرهایتان رویه‌ها را در ذهنشان ثبت می‌کنند و انتظار دارند همه چیز را در جای قبلی خودشان ببینند.



۷. محیط را شخصی‌سازی کنید

یکی از خصیصه‌های انسانی که در زمان تصمیم برای خرید یا وفادار ماندن به یک برند تأثیر زیادی بر ما می‌گذارد، احساسات است. به کاربرهایتان اجازه دهید اپلیکیشن را تا حد ممکن شخصی‌سازی کنند چون این یک ابزار قدرتمند است. حس تعلق می‌تواند مشتریانتان را سالها وفادار نگه دارد.

این نیز مهم است که بگذارید در مورد فراوانی ارتباط، استفاده و اصلاحات، خودشان تصمیم بگیرند. هیچ مشتری‌ای دوست ندارد از دستورات پیروی کند. تا وقتی کاربر حس کند که کنترل امور را در دست دارد، حفظ او کار راحت‌تری خواهد بود. مسئله، راحتی‌ کاربر است.

۸. امنیت ایجاد کنید

اگر چیزی به نظر کاربرتان عجیب بیاید، او شروع به بداخلاقی می‌کند. رابط کاربری باید درجات مختلفی از امنیت داشته باشد که بالاترینش برای اطلاعات محرمانه اجرا می‌شود. بسته به نوع امنیتی که ایجاد می‌کنید، این نکات کلیدی را در نظر بگیرید.

در نظر گرفتن کمترین معیارها در هنگام ایجاد پسورد
پنهان کردن داده‌ها
زمان‌های بلااستفاده و رویه‌ی خروج خودکار
روش‌های بازیابی اکانت‌های کاربر
اجتناب از استفاده از کیبورد برای دور نگه داشتن نرم‌افزارهایی که الگوها را شناسایی می‌کند
۹. در هرجایی پشتیبانی کنید

نرم‌افزار شما باید همیشه استراتژی‌های پشتیبانی داشته باشد. مهم است که پشتیبانی همیشه در دسترس باشد، از یک پیشنهاد ساده تا یک کمک اساسی توسط بخش فنی. هنگامی‌که کاربر شک دارد یک رویه از کار افتاده یا یک مشکل جدی ایجاد شده، او باید مطمئن باشد تنها نیست.

در مورد توسعه‌های پیچیده، باید آموزش را در نظر بگیرید. امروزه این کار ساده‌تر شده‌است. یک ویدیوی توضیحی، یک وِبینار یا چت، ابزارهای مفیدی برای رسیدن به این امر هستند. همچنین باید مطمئن شوید در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی حضور دارید تا مشتریانتان براساس سلیقه، به شما رجوع کنند.

۱۰. اجازه‌ی بازخورد بدهید

یک تجربه‌ی کاربری منفی می‌تواند به بهترین سلاح شما برای تغییر تبدیل شود. همیشه به مشتریان فضای ابراز وجود بدهید. این‌کار می‌تواند یک روش عالی برای پیشبرد UX شما باشد تا راه‌حل‌هایتان با نیازهای بازار هدف سازگار شود.

از طرف دیگر، بازخورد کمک بزرگی به بازیابی محصول یا خدمت می‌کند. فقط مشکل را حل نکنید؛ همیشه سعی کنید چیز بیشتری برای رضایت کاربر پیشنهاد دهید (مثل اشتراک یک ماهه‌ی رایگان).

ما هرروز به دنبال خلق راه‌حل‌های دیجیتالی هستیم که شرکت‌هایمان را قادر کنند به سود موردنیاز برای رسیدن به اهداف مالی برسند. با این وجود، اگر کاربرانمان را به عنوان یک بخش جدایی‌ناپذیر از فرآیند کلی توسعه در نظر نگیریم، همیشه شکست خواهیم خورد.

وقتی سود خواهیم کرد که فرهنگی را بکار بگیریم که راه‌حل‌های کارآمدی ایجاد کند و به مشتری احساس راحتی بدهد.

دانستن این نکته خوب است که یک کسب‌وکار زمانی پایدار خواهد بود که مشتری حفظ شود. برای رسیدن به این درجه از وفاداری، بهترین ابزار شما راضی نگه‌داشتن مشتری‌ست. با رعایت این استراتژی‌ها و تمرکز بر روی تجربه‌ی کاربری، به درجه‌ی بالایی از تغییر و مهم‌تر از آن خرید مجددتوسط کاربر، خواهید رسید. پشت هر شرکت موفقی مشتریان وفادار و راضی قرار دارند.

اين مقاله را به اشتراک بگذاريد :

دیدگاه ها

بهنام علیلو

1397/09/14 03:15:18 ب.ظ

مطلب بسیار مفیدی بود

گزارش توهین
Security code