RIMA

بلاگ

نکات مهم و مقالات، همه چيز درباره مارکتينگ، وب ، سئو و ...

عوامل مهم در رتبه گوگل یک دامنه - بخش اول

1396/05/15 . ديدگاه ها : 0

طول عمر  دامنه

مت کاتز در این باره می گوید:
تفاوت دامنه ای که شش ماه از زمان ثبت آن می گذرد با دامنه ای که یکساله است چندان زیاد نیست.
به عبارت دیگر، گوگل به سن دامنه اهمیت می دهد، اما میزان اهمیت آن زیاد نیست.

کلمات کلیدی که در ادامۀ دامنه ظاهر می شوند

استفاده از این گزینه شاید مانند گذشته تاثیر زیادی نداشته باشد اما داشتن کلمات کلیدی مناسب در دامنه هنوز هم به عنوان یک سیگنال مرتبط عمل می کند. مهم تر از همه این است که موتورهای جستجو کلمات کلیدی که در نام دامنه وجود دارند را به صورت برجسته نمایش می دهند.

کلمات کلیدی به عنوان اولین کلمه در دامنه

دامنه هایی که با کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت خود آغاز می شوند نسبت به دامنه هایی که هیچ کلمه کلیدی در خود ندارند یا کلمۀ کلیدی شان در آخر یا وسط دامنه است، یک سرو گردن بالاتر هستند.

مدت زمان ثبت دامنه

یکی از کارشناسان گوگل بیان می کند:
دامنه های با ارزش اغلب برای چندین سال مورد استفاده قرار می گیرند در حالیکه دامنه های کم ارزش به ندرت بیش تر از یکسال استفاده می شوند. بنابراین زمانی که یک دامنه در آینده منقضی شود، این انقضا به عنوان یک فاکتور در مشروعیت دامنه شناخته خواهد شد.

کلمات کلیدی در نام زیر دامنه

تحقیقات وب سایت MOZ در سال ۲۰۱۱ نشان داده است کلمات کلیدی موجود در نام ساب دامین (زیر دامنه) می تواند رتبه بندی سایت را افزایش دهد.


تاریخچه دامنه

گوگل سابقۀ تاریخی سایت هایی که در طول دوره ای دارای مالکیت مختلف بوده اند یا افت متعددی را تجربه کرده اند را دوباره از نو تنظیم می کند. همین امر موجب می شود لینک هایی که به دامنه ارجاع داده می شود خنثی گردد.

EMD یا دامنۀ دقیقاً همتا

این واژه مخفف Exact Match Domain (دامنه دقیقا همتا) است. به این معنی که دامنۀ یک سایت دقیقاً همان کلمۀ کلیدی مورد هدف باشد، مثلاً Seo.com. این گونه دامنه ها نیز به گونه ای متفاوت عمل می کنند. اگر سایت با کیفیت باشد این گزینه می تواند مفید باشد. اما اگر در سایت های کم کیفیت رخ دهد می تواند نسبت به به روزرسانی EMD آسیب پذیر باشد. مت کاتز در سال ۲۰۱۲ در این باره گفت:
تغییرات جزئی تدارک دیده شده در الگوریتم گوگل از میزان نمایش دامنه های دقیقاً همتای بی کیفیت در نتایج جستجوی گوگل خواهد کاست.


اطلاعات WhoIs خصوصی در مقابل عمومی

همان طور که می دانید WhoIs سایتی است که از طریق آن می توانید صاحب یک دامنه را شناسایی کنید. اطلاعات WhoIs های پرایوت ممکن است نشانگر این موضوع باشد که صاحبان این دامنه ها چیزی برای مخفی کردن داشته باشند. مت کاتز در این باره می گوید:
زمانی که اطلاعات WhoIs  آنها را بررسی کردم، همه آنها دارای سرویس محافظت خصوصی بودند. این پرایوت کردن اکانت WhoIs به خودی خود چیز بدی نیست. اما زمانی که فاکتورهای متعددی را کنار یکدیگر قرار دادید، ممکن است کمی غیر عادی به نظر برسد.

جریمه شدن مالک دامنه

اگر گوگل شخص خاصی را به عنوان اسپمر شناسایی کند سایر سایت هایی که متعلق به این شخص است را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار خواهد داد و این امر می تواند در رتبه بندی سایت در گوگل موثر باشد.

دامنه سطح بالای کد کشوری

داشتن دامنۀ سطح بالای کشوری (همچون .ir) رتبه سایت برای آن کشور خاص را بهبود می بخشد اما توانایی سایت برای رتبه بندی جهانی را محدود می سازد.

فاکتورهای مرتبط با صفحه


کلمه کلیدی در تگ عنوان

تگ عنوان دومین بخش مهم محتوای سایت است (در کنار محتوای صفحه). بنابراین استفاده مناسب از آن می تواند یک سیگنال قوی سئوی On-Page برای گوگل ارسال کند.

تگ عنوانی که با کلمه کلیدی آغاز می شود

بر اساس داده های حاصل از سایت MOZ، تگ عنوانی که با کلمات کلیدی آغاز می شود بهتر از تگ عنوان هایی که کلمات کلیدی را در انتهای خود قرار داده اند عمل خواهد کرد:


کلمه کلیدی در تگ توضیحات

این هم نشانه ای دیگر برای مرتبط بودن وب سایت است. این گزینه در حال حاضر این نکته اهمیت چندانی ندارد، اما در هر صورت باعث ایجاد تفاوت می شود.

کلمه کلیدی که در تگ H1 ظاهر می شود

تگ های H1 دومین تگ عنوانی هستند که نشانه های مرتبط بودن فعالیت و موضوع یک سایت را برای گوگل ارسال می کنند. این نتایج بر اساس مطالعات انجام شده زیر به دست آمده است:

کلمه کلیدی عبارتی است که به طور مکرر در داخل متن استفاده شده است
استفاده از یک کلمه کلیدی به طور مکرر در داخل متن یک پُست می تواند به عنوان یک سیگنال مرتبط بودن عمل کند و موضوع فعالیت یک سایت را به گوگل بفهماند.

طول محتوا

محتوایی که کلمات بیشتری دارد بالطبع، طیف وسیع تری از یک موضوع را پوشش دهد و به احتمال زیاد نسبت به مقالات کوتاه و سطحی ارجحیت دارد. SERPIQ دریافته است که طول محتوا با موقعیت سایت در نتایج جستجوی گوگل مرتبط است:


چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمه کلیدی، در واقع تعداد دفعاتی است که یک کلمۀ کلیدی در متن یک صفحه قرار گرفته است. اگرچه این گزینه مانند گذشته از اهمیت بالایی برخوردار نیست اما گوگل هنوز هم در برخی از مواقع از چگالی کلمات کلیدی برای تعیین موضوع سایت استفاده می کند. بهتر است بدانید استفاده بیش از حد از آن می تواند به سایت شما آسیب بزند.

مفهوم نهفته در کلمات کلیدی موجود در محتوا (LSI)

این گزینه به موتورهای جستجو کمک می کند معنی واقعی کلماتی که بیش از چند معنی دارند را به دست آورند. به عنوان مثال کلمۀ Apple که هم نام بزرگترین برند کامپیوتری جهان است و هم نام یک میوه. حضور/ عدم حضور LSI به احتمال زیاد به عنوان نشانه کیفی محتوا عمل می کند.

وجود کلمات کلیدی LSI در تگ عنوان یا توضیحات

همانند محتوای صفحه، کلمات کلیدی LSI در تگ عنوان یا تگ توضیحات می تواند به گوگل کمک کند تفاوت بین کلمات مترادف را تشخیص دهد. این گزینه نیز نشان دهنده مرتبط بودن است.

سرعت بارگذاری صفحات از طریق HTML

هر دو موتور جستجوی گوگل و بینگ از سرعت بارگذاری صفحات سایت به عنوان عامل مهمی در رتبه بندی استفاده می کنند. عنکبوت های موتور جستجو می توانند با دقت زیادی سرعت بارگذاری صفحات سایت شما را بر اساس کدهای موجود در آن و حجم فایل‌ها تخمین بزنند.

محتوای تکراری

محتوای یکسان در یک سایت (حتی اگر کمی اصلاح شده باشد) می تواند تاثیر منفی بر روی نمایش محتوا در موتورهای جستجوگر داشته باشد.

Rel=Canonical (نامتعارف بودن)

اگر این گزینه به درستی به کار رود، اجازه نمی دهد که گوگل صفحات سایت شما را به عنوان محتوای تکراری در نظر بگیرد.

سرعت بارگذاری صفحات سایت در گوگل کروم

گوگل ممکن است از داده های کاربری کروم برای مدیریت بهتر مدت زمان بارگذاری سایت استفاده کند. استفاده از CDN و سایر موارد غیر مرتبط با HTML می تواند سیگنال های ارتباطی را افزایش دهد.

بهینه سازی تصاویر

تصاویری که بر روی صفحات سایت قرار می گیرد از طریق نام فایل، متن Alt، عنوان، توضیحات و سایر موارد سیگنال های مرتبط مهمی را به موتورهای جستجو ارسال می کنند.

تاخیر در به روزرسانی محتوای سایت

به روزرسانی های جدید الگوریتم گوگل، اهمیت زیادی به محتوای تازه به روز شده می دهند. به خصوص محتواهایی که در جستجوها به زمان حساس هستند (محتوایی که در یک برهه زمانی خاص بیشتر مورد جستجو قرار می گیرند. این نوع محتواها باید به روزرسانی سریعی داشته باشند). گوگل اهمیت زیادی برای این عامل قائل است و تاریخ آخرین به روزرسانی را برای برخی صفحات نشان می دهد:

مقدار به روزرسانی محتوا

اهمیت ویرایش ها و تغییرات نیز به عنوان فاکتور جدید بودن مطلب شناسایی می شوند. افزودن یا حذف کامل بخشی از محتوا، نسبت به تغییر یک یا چند کلمه به روزرسانی چشمگیرتری محسوب می شود.

سابقۀ به روزرسانی صفحات

صفحات سایت هر چند وقت یکبار به روزرسانی شده است؟ روزانه، هفتگی یا هر ۵ سال یکبار؟ به روزرسانی مکرر صفحات سایت نیز نقش مهمی در رتبه بندی وب سایت دارد.

برجستگی کلمات کلیدی

به کار برد کلمات کلیدی مرتبط در ۱۰۰ کلمه اول موجود در صفحه می تواند نشانه مرتبط بودن سایت یا کلمه کلیدی انتخابی می باشد. برجستگی کلمه کلیدی در واقع به قرارگیری کلمه کلید درون تگ عنوان، تگ H1، H2 و متا دسکریپشن بستگی دارد.

کلمات کلیدی در تگ های H2 ، H3

به کار بردن کلمات کلیدی در این تگ ها می تواند نشانه کوچک و ضعیفی از مرتبط بودن سایت با کلمه کلیدی انتخابی باشد باشد. سایت MOZ در این باره جدول زیر را ارائه داده است:

ترتیب قرار گیری کلمات کلیدی

ترتیب قرار گیری کلمات کلیدی در محتوای یک صفحه می تواند بر روی رتبه بندی بهتر سایت تاثیر بگذارد. به عنوان مثال جستجویی با عنوان روش های اصلاح موی گربه را در نظر بگیرید. صفحاتی که با عبارت روش های اصلاح موی گربه بهینه سازی شده اند رنک بهتری نسبت به سایت هایی خواهند داشت که با عبارت کلیدی چگونه موی گربۀ خود ر ا اصلاح کنیم بهینه سازی شده اند. به همین خاطر نیزKeyword  Rresearch (تحقیق در مورد کلمات کلیدی) بسیار مهم است.

اين مقاله را به اشتراک بگذاريد :

دیدگاه ها در حال حاضر هیچ دیدگاهی برای پست وبلاگ وجود ندارد.
Security code